fredag 17 januari 2014

Fredagsfrågan

Hej!

Jag har gått första terminen på högskolan och den har gått sådär bra. Jag ska nu börja andra terminen och undrar om du har något tips på hur man underlättar inlärningen och slipper råplugga.

Tack!
Fredrik S

Visst har jag det!
Det fungerar självklart olika för olika personer men någonting som har fungerat för mig efter två år är att var aktiv på föreläsningarna. Då får man mycket gratis. Mina föreläsningar är oftast tre timmar långa och man tappar lätt koncentrationen.
Ta med dig morgonkaffet till föreläsningen och kanske en frukt eller macka.

  • Var sedan aktiv genom att klistra in föreläsningsplanen och läsanvisningar på innersidan av anteckningsblocket. Då är det lättare att hålla jämn takt.
  • Använd markeringspennor för att stryka över rubriker och viktiga nyckelord. På så sätt håller du dig aktiv och tappar inte koncentrationen lika lätt.
  • Följ med i boken. Titta på föreläsningsplanen, ta med dig boken och ha uppe de sidor som diskuteras.
  • Använd sidmarkerare. Markera de sidor som du behöver. De du läst, de du förstår och de du inte förstår eller behöver repetera. Man kan också dela in de olika kapitlen i färger och använda anteckningarna som komplement och hittar då lättare när man ska tentaplugga.
  • Ha med dig ett rejält pennfack med allt du behöver så har du allt på ett ställe.

Detta fungerar effektivt för mig men alla är olika och det tar tid att hitta just sitt eget effektivaste sätt. Hoppas du fick några vägledande tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar