onsdag 15 maj 2013

Kunskap underlättar

Mycket att göra nu innan terminen är slut. Tre tentor inom loppet av tre veckor. Det är tufft.
Igår spenderades lite tid efter att jag kom hem från plugget med en barndomsvän. Han ska bli pappa i sommar och det har jag vetat om ett tag. Han är född samma år som jag och jag tvekar på att man verkligen är redo. Vissa kanske absolut är det. Andra inte.
Till råga på allt har han ingen gymnasieutbildning och inget jobb. Förutsättningarna är väl inte de bästa. Han är skuldsatt och hans enda möjlighet är att låna mer för att få det att gå runt.

Ibland önskar jag att någon kunde lyssna på mig när jag försöker kämpa för att privatekonomi och ekonomikunskap skall vara obligatoriskt att läsa redan i grundskolan. Så att alla som inte får med sig det ekonomiska tänket hemifrån iallafall har chansen att förstå hur det fungerar. Det är inte så självklart och har man ingen hemma att fråga är det mindre självklart!

Jag ska någon gång få igenom mitt projekt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar