tisdag 12 februari 2013

check up

Som ni säkert har förstått är jag intresserad av privatekonomi och då givetvis av min egen. Jag är student och har ingen direkt inkomst därför fokuserar jag på att förvalta de pengar jag har på det bästa sätt jag kan.
Jag investerar regelbundet i aktier och fonder. Det har gått bra för min del, speciellt om man tar med i beräkningarna att jag inte varit aktiv på börsen så länge och inte har så mycket livserfarenhet.
Mina erfarenheter så här långt är dock följande. Jag skulle aldrig välja ett vanligt sparkonto framför att aktivt förvalta mitt sparande själv. Jag har dock kvar min största summa på ett sparkonto då jag inte riktigt vet när jag kan behöva dem och de måste förvaltas riskfritt.

Idag rapporterade ett av mina bolagsinnehav Moberg Derma och jag är överlag nöjd med detta.
Jag kan faktiskt inte säga att jag slaviskt läser varje rapport eller pressmeddelande som kommer, men jag anser inte heller att man måste göra det om man placerar på lite längre sikt.

2 kommentarer:

  1. Har du lärt dig om aktier och fonder genom utbildningen, eller vetat det längre? Om du förstår vad jag menar. ^^

    Medan jag intresserar mig för att förbättra min egna ekonomi så vet jag väldigt lite om något för att köpa en aktie t.ex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aktier och fonder är ingenting jag lärt mig via utbildningen. Det är stor skillnad på ekonomi och privatekonomi. Klart att utbildningen har gett mig nycklar till mitt logiska tänkande när det gäller investeringar, absolut. Det finns många små enkla vardagsknep som kan få dig att få en rikare tillvaro. Har du intresset för det så har du också möjligheter!

      Radera